Dag 3; pijnlijke knieen, op hol, stomme holen - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jan Hendrikx - WaarBenJij.nu Dag 3; pijnlijke knieen, op hol, stomme holen - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jan Hendrikx - WaarBenJij.nu

Dag 3; pijnlijke knieen, op hol, stomme holen

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

11 Juli 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Vanmorgen gelukkig geen pijn door 't slapen op de harde grond. Na het (late) ontbijt de paarden klaargemaakt en rond 11u vertrokken.

De rit begon redelijk goed, ook al wou het pakpaard weer niet lopen. Dit keer door gebrek aan een touw haar maar met een stok en "Tsjoe!" vooruit gejaagd. Na dat een aantal keren te doen liep ze goed door.

Na een tijdje kwamen we bij een smal beekje waar we afstapten en de paarden lieten drinken. Het moeilijke pakpaard mocht los rondlopen. De paardenman stapte weer terug op en wou het loslopende pakpaard pakken, maar ze had duidelijk geen zin en liep snel weg. Toch lukte het de paardenman snel om haar te pakken.

Maar na de pauze wou het pakpaard weer niet meer lopen, dus ik met de stok er dreigend achteraan (zonder haar te raken). Toen ze voor de zoveelste keer ging stilstaan riep de paardenman iets en Tina vertaalde: "Hit him!". Dus een klein tikje gegeven met die stok. En toen gebeurde wat ik verwachtte; ze sprong een eind weg en rukte zich los. Met alle bagage ging ze er keihard tussenuit. Onze paarden schrokken en nadat Tina het andere pakpaard overnam de paardenman in volle galop er achteraan. Gelukkig (of juist niet voor de eigenaar) rende ze richting een 'zomerhuisje' en kudde paarden. Ze kregen haar dus weer snel te pakken en de paardenman ging naar de eigenaar van de kudde om sorry te zeggen, aangezien ze net een hengst probeerden te vangen wat door ons paard helemaal niet lukte.

We werden uitgenodigd om even bij de familie langs te gaan en dat hebben we ook gedaan. We kregen daar een stukje kaas en gefermenteerde merriemelk. Ook kwamen ze daar tot de conclusie dat ik als een mongooltje rijd =p. De kinderen waren heel enthousiast en twee jongentjes stonden constant te lachen. Er waren nu twee familie's ivm het Nadaam-festival en ze waren dus met zo'n 20 man.

Rond half 3 zijn we bij de familie weg gegaan en rond 3u hebben we geluncht. Het bleek dat de pot met tomatenpuree met meerdere groenten erin niet goed was dichtgedaan en doordat het paard op hol was geslagen had de puree zich door de hele koelbox verspreid ='). Na de lunch werd de ondergrond heel slecht door de holen van muizen/hamsters. Sommige mensen werden daar iets minder vrolijk van =') de paarden zakten namelijk regelmatig een eind weg en dat kon soms hard aankomen.

Ook hadden we nog even moeite met de paarden toen er een andere kudde paarden, waarvan de laatste een velg van een autoband achter zich aan sleepte, voor onze neus op hol sloeg. Daarna bleek dat papa veel geluk heeft gehad, want zijn teugel was namelijk net niet doorgebroken. Na wat water te pakken onze weg over de slechte ondergrond vervolgd en rond 7u waren we op ons eindpunt voor vandaag.

Zo op deze paarden krijg je toch last van pijnlijke knieen, vooral omdat je ze niet vast kunt zetten zoals op de Engelse zadels. En natuurlijk is het ook niet handig dat een horzel precies in je knieschijf steekt..

• 16 Juli 2012 - 21:56

Mama:

Dus jullie hebben veel nieuwe mensen leren kennen. Wordt nu toch een beetje bang dat Michelle blijft plakken.....
    Maar jullie hebben niet alleen beter leren paardrijden, maar ook leren drinken! Als dat maar goed komt! De cola krijgt vanaf nu misschien wel een tic....