Dag 2; liggende paarden, cross en paardenjagen - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jan Hendrikx - WaarBenJij.nu Dag 2; liggende paarden, cross en paardenjagen - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jan Hendrikx - WaarBenJij.nu

Dag 2; liggende paarden, cross en paardenjagen

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

10 Juli 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Vandaag al weer de tweede dag van onze trekking.
Vanmorgen kregen we als ontbijt de soep aangeboden die we gisterenavond ook hadden gegeten, toch maar niet gedaan =p Nadat we bij de paardenman op bezoek zijn geweest, waar we warme melk, broodjes en wodka aangeboden kregen, zijn we rond half 11 met de paarden vertrokken.
Ik reed weer op dezelfde pony als gisteren (de pittigste) maar nu had ik veel beter door hoe ik met hem om moest gaan en ging het dus super. Papa had met Tina gewisseld van paard, omdat de witte toch wel moeilijk vooruit ging.
Na een tijdje vond de pony van papa dat het tijd was om een pauze in te lassen en ging hij dus maar liggen. =p (gelukkig zagen we het op tijd aankomen en kon papa er zich nog van af laten 'rollen'), daarna terug opgestapt maar aangezien hij moeilijk bleef doen, hebben papa en Tina toch maar weer van paard gewisseld, zodat papa zijn knie kon sparen.

Rond kwart over 12 kwamen we op de plaats waar de paardenman pauze wilde houden. De pakpaarden bond hij aan elkaar vast en van een bond hij de voorbenen aan elkaar (zodat ze niet te ver weg kunnen lopen, de paarden staan momenteel ook zo). Toen zei hij: "Nu kunnen we even wat sneller". Dus samen met de paardenman ging ik voorop en na een stukje snelle draf in galop. Stiekem is het best leuk als je dan de snelste pony hebt O=) Dus staand in het zadel met in een hand de teugels flink galopperend over de steppe: Wauw!
Rond 1uur hielden we uiteindelijk echt pauze en na een wandeling samen met papa om onze knieen los te maken rond 3uur weer terug op de pony's.
Daarna was de rit lang en uiteindelijk werd het ook flink zwaar. De pony's werden moe. Vooral een van de pakpony's was het na een tijdje beu en hij ging telkens stilstaan. Op een aantal manieren is geprobeerd de pony weer vooruit te krijgen. Tina hield hem vast terwijl ze op haar eigen paard zat en de gids ging er achter rijden om hem vooruit te jagen. Alleen wou Tina's pony zelf ook niet meer lopen.
Uiteindelijk hadden we de oplossing. Ik reed schuin achter de pony en als hij stil wou gaan staan moest ik hem met "Tsjoe!" en een tikje met het extra touw dat ik aan mijn hoofdstel had zitten vooruit jagen. Nadat we veilig de weg over waren gestoken kwamen we rond half 6 op de plaats aan waar we gingen slapen. De drie tentjes werden opgezet (de paardenman slaapt buiten en houdt ondertussen de paarden in de gaten). Daarna hebben we een lekker diner gehad en na drie rondjes om een ovoo voor een goede reis liggen we nu in onze tentjes om te gaan slapen.
Dus, welterusten en tot morgen! ;)

• 16 Juli 2012 - 21:48

Mama Ank:

O jongens wat geweldig klinkt dit. Zo te zien hebben jullie een super ervaring! Michelle ik hoop dat je nog terug naar huis wil. Je schone zachte bedje staat te wachten ;)