De treinreis - Reisverslag uit Peking, China van Jan Hendrikx - WaarBenJij.nu De treinreis - Reisverslag uit Peking, China van Jan Hendrikx - WaarBenJij.nu

De treinreis

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

04 Juli 2012 | China, Peking

Vanochtend vroeg opgestaan. Gesjouwd met de tassen ( had ik ook maar wieltjes).
Nu zitten we in de trein met twee dames uit Paris, gezellig met z'n vieren. De trein valt overigens niet tegen. Twee stapelbedden.
De reis gaat zo beginnen...

Bijna 14.00 uur. Toch wel een hele zit, maar ook tijd om aan dit verslag te werken. Aangezien wij maar 2 liter vocht bij ons hebben zojuist gepoogd flesjes water te kopen. Stom genoeg hebben we het restant Chinees wisselgeld aan onze chauffeur gegeven. Dus nu maar in Euro's.
Zonder de verkoper echt te kunnen volgen kwam ik, na met Euro 5 op stap te zijn gegaan, zojuist terug met een doos met 9(!) flesjes water en ook nog RMB 17! Hij had niet meer flesjes. Maar wij hebben voor de komende 24 uur in ieder geval bijna 3 liter water!

Bijna 19.00 uur. We zijn uit chinezen gegaan (in de "diner wagon") Zonder vlees (volgens mij gewoon een gehaktbal) en met stokjes. En de enige drank: twee soorten bier of wijn.
Nu voor de derde (?) keer getankt.
En wat zie je zoal: uitgestrekte gebieden, bergen maar ook koeien, ezels en schapen. Verder regelmatig dorpjes, waarvan je je afvraagt hoe het dagelijkse leven er daar uitziet...

De volgende ochtend: half 10.
Zojuist toch maar overeind gekomen; boven liggen ze nog te slapen.
Het werd gisteren nog een ingrijpend gebeuren voordat we Mongolie in konden. Om 9 uur allemaal paspoort inleveren en uit de trein. Drie uur wachten voordat de wielen waren gewisseld (China heeft een andere spoorlijn dan Mongolie; is nog gebaseerd op het Russische spoorwegennet). Daarna nog bijna 1 uur wachten voordat de paspoorten terug kwamen. Toen we dachten te kunnen gaan slapen (we lagen al en Michelle was al bijna niet meer wakker te krijgen) moesten we voor Mongolie nog formulieren invullen, paspoort inleveren en wachten...
Uiteindelijk konden we tegen tweeen in de inmiddels weer rijdende trein alsnog van onze nachtrust gaan genieten.

Bijna half 5.
Zojuist het hotel opgezocht, dat niet tegenvalt, maar na 5 minuten viel de stroom wel al uit. (Michelle had dit vooraf al aangekondigd, evenals de ontbrekende putdeksels; zij heeft het voorwerk goed gedaan).
Nu zijn we bij het lokale reisbureau, waar toevallig een Nederlander, getrouwd met een Mongoolse, het bureau heeft opgezet. Via dit bureau dus weer wifi!
En nu naar cafe Amsterdam voor een sandwich :p

• 05 Juli 2012 - 09:33

Lia:

Je geduld wordt daar dus behoorlijk op de proef gesteld. Maar Jan, geniet van de rust en probeer te ontstressen daar. Dat moet volgens mij wel lukken. Je komt straks als herboren terug.

• 05 Juli 2012 - 18:38

Anky:

Op sophie haar bb proberen een bericht achter te lateN. De lettertjes zijn wel heel klein maar ik probeer jullie toch zonder fouten te begroeten! Wat een ervaring! Het lijkt me wel heel eng om je paspoort af te moeten geven. Vooral in zo'n land. :open dat het allemaal goed blijft gaan. "Iefs mama

• 06 Juli 2012 - 17:55

Marian Cockx:

Hallo Jan en Michelle,

Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken. Ik ben gewoon jaloers. Misschien gewoon met Anky jullie achterna of zo. Leuk dat jullie te volgen zijn, is het toch of je er ook iets van meemaakt. Veel plezier nog en de uitgebreide verhalen kom ik later nog wel beluisteren. Groetjes Marian