Verder de steppe op - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jan Hendrikx - WaarBenJij.nu Verder de steppe op - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jan Hendrikx - WaarBenJij.nu

Verder de steppe op

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

08 Juli 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Vandaag 8 juli, onze trouwdag! Dit vieren wij uiteraard later.
Gisteren na het diner op zoek gegaan naar de wilde przewalski paarden. Na een eveens " wilde" rit ( onze chauffeur dacht deze paarden te missen) hebben we ze dan toch (met twee veulens) aangetroffen. De chauffeur had overigens goede ogen, zag marmotten en andere dieren in een oogopslag ondanks het achter het stuur zitten.

Hierna nog een optreden bezocht van een Mongoolse band die ook tijdens de Winterspelen in Vancouver heeft opgetreden. Deze mannen zingen vanuit hun keel.

En dan vannacht. Om half 4 word ik wakker omdat (naar ik denk) Michelle de ger uit wil (Wc?). Blijkt er iemand anders in onze ger te zijn. Zodra ik begin te praten, vertrekt deze persoon in stilte. We zullen zijn of haar bedoelingen nooit te weten komen.

Het is inmiddels kwart over 6 en we hebben zojuist rijst gegeten in de ger. Volgens mij hebben er hiervoor geiten ingezeten, een niet echt lekkere "geur". Gelukkig heeft Tina, onze gids, binnen gekookt. Een en ander wordt nu met elkaar vermengd :)
Overigens hangt er nu een naar verwachting enorme onweersbui boven onze ger. Het bruggetje naar vandaag.

Om ongeveer half 11 vertrokken nadat Michelle en ik nog een wandelingetje over de velden hadden gemaakt. Het ging niet snel, Michelle werd continu besprongen door sprinkhanen en dat vond zij niet zo leuk :)

Op onze route naar deze 'geurende' ger nog even boodschapjes gedaan; ik dacht eerder aan een sloppenwijk. Toen stopte onze chauffeur om ons te wijzen op de paardenrace die zou gaan plaatsvinden i.v.m. het Nadaam-festival. Wij daar naartoe. We werden wel gewaarschuwd bij de gids te blijven i.v.m. dronken ruiters.
Omdat de race nog even op zich liet wachten op het veld verderop bij de auto in het gras geluncht. Zo ongeveer klaar met die lunch brak er een enorme (hagel)bui los. Ongeveer tegelijkertijd kwamen de eerste ruiters langs ( en enkele paarden zonder ruiter :), terwijl de paden waren veranderd in modderstromen. We konden dus niet vaststellen wie de winnaar was geworden.
Vervolgens tijdens onze rit een kudde kamelen gespot; en even hiertussen een plasje gedaan (een toilet is toch een groot goed ;)

Gearriveerd bij onze ger, de vertrekplaats van onze trekking. Michelle is even geschrokken van de Mongoolse zadels die voor ons waren meegenomen; ze komen nu net binnen met wat meer comfortabele zadels voor ons (voor mij toch al afwachten hoe het zal gaan). Dat heeft onze chauffeur, een sympathieke Mongool, toch maar mooi weer eventjes geregeld!
En we hebben kennis gemaakt met toeristen uit de ger naast ons: aardige Milanezen, 43 jaar getrouwd en wereldreiziger.

En de bui trekt hier mooi langs. Soms zit het mee!

  • 17 Juli 2012 - 06:58

    Mama:

    Behalve de temperatuur lijkt het weer bij jullie wel een beetje op hier. Dat van onze trouwdag, daar houd ik je aan! En ik ben blij dat ik het feit dat er iemand in jullie ger heeft gezeten niet eerder heb geweten! Anders had ik geen oog meer dichtgedaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Michelle en Jan gaan het avontuur opzoeken in Mongolië! Beleef het met hen mee.

Actief sinds 17 Juni 2012
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 13605

Voorgaande reizen:

29 Juni 2012 - 18 Juli 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: